Julen i Jamtland förr
En av artiklarna i numret 2002
Julen förr
Julfirandet är så pass gammalt att vi inte riktigt vet när och varför
det började. Att julfirandet förekom före kristendomen visas av att vi
bibehållit namnet på högtiden - jul. I den engelskspråkiga världen
använder man däremot det kristna namnet på högtiden "Christmas"
kristusmässa till minne av Kristus födelse.
Många har försökt att tolka ordet "jul", men ingen har ännu hittat en
entydig förklaring som övertygat alla. En relativt ny och intressant
tolkning har Gösta Ågren presenterat i Svenska Dagbladet 24/12 1995, där
han härleder ordet jul till häst. Som bekant var hästen ett högt rankat
offer i hednatron och därför ansågs det länge bland kristna förbjudet
att äta hästkött, ja säkert bland många än idag. Ågren hänvisar till en
irländsk bok från 1804 där det står att "den stora nordiska fest som
kallades jul och räckte i tre dagar, fick sitt namn av att man åt
hästkött."
Ågren skriver vidare att "Jul är med andra ord en
sammandragning av 'jor-öl'. Första leden där återgår på det fornnordiska
jor, alltså häst. Den andra leden, öl, är inte bara namnet på på en
dryck utan också beteckning för fest. ... Det är tydligt att våra förfäder
och anmödrar 'drack jul' genom att äta hästkött och dricka mjöd och öl.
... Kontraktionen från 'jor-öl' till 'jol' är helt logisk. Jor uttalades
diftongerat, ungefär 'jåur', och länge talade man alltså om 'jåol'.
Under tiden upptogs ordet i finskan i formen joulu."
Kopplingen mellan ordet jul och häst är inte långsökt. Det är knappast
någon slump att hästvisan "Staffan var en stalledräng" är en julvisa,
Nedan omtalas också annandagsritten och att Stefan var skyddspatron för
hästen.
Schuberts resa
Låt oss också se på julfirandet ett par hundra år tillbaka. Här är det
skildrat av en tysk resenär, Frans Wilhelm von Schubert som reste genom
Sverige1818 - 1820. Påfallande är vad lite som i grunden förändrat sig!
Det är i princip bara julgranen som tillkommit, möjligen som en
ersättning till utsmyckningen med halm som Schubert nämner nedan. Det
antyds nämligen av en annan tysk resenär, Theodor Mügge, som 1843
skriver: "Gröna qvistar af den nordiska granen eller halm utbredes på
golfvet".
Lutfisken, skinkan, julgröten och den utklädde med julklapparna tycks
vara urgamla. Vår "tomte" som lämnar julklapparna har inget att göra med
den gamla, dvärgliknande hustomten, utan med den maskerade givaren. Det
förstår man när man läser vad Schubert skriver om julklappsutdelningen:
"hvarje medlem af familjen gör en eller flera skänker till alla inom
hus, men i synnerhet föräldrar och barn sins emellan, och varje skänk
inpackas på det mångfaldigaste sätt, samt öfverlemnas ofta af maskerade
personer".
Här har vi väl grunden till att klä ut oss och bära tomtemask
när vi delar ut julklapparna. Anledningen till maskeringen är att
mottagaren inte ska få veta vem julklappen kommer från. I Schuberts text
nämns uttryckligen ordet julklappar. "Man är länge sysselsatt med att
sätta dessa julklappar i ordning. Ju bättre gåvan är gömd, ju sinnrikare
emballerad, ju större är glädjen."
Visst har många seder förändrats; vi har ju fått elektricitet, vatten
och avlopp, centralvärme, teve och bilar, för att nämna några exempel på
vad som påverkat vårt sätt att fira jul. Seden att lämna julmaten framme
på bordet till nästa dag eller helg har vi tvingats överge genom vår
tids uppvärmda bostäder. Vi måste ställa in den i ett kylskåp. Men än
tänder de som har en eldstad gärna en brasa och alla tänder mängder med
levande ljus. För tvåhundra år sedan börjades julhögtiden vanligen
klockan tre (15.00), liksom den i dag vid samma tid inleds med Kalle
Anka och hans vänner. Valet av dagens klockslag är förmodligen ingen
slump.
Låt oss nu se vad Schubert egna ord om julen:
"Fordom voro allehanda vidskepliga bruk förenade med julhögtiden, men
som nu försvunnit. Man ställde julrätter och andra saker på ladu-logen
för tomtegubben; en dverg, som troddes drifva sitt spel omkring huset
eller tomten. Pigorna antände julhalm under taket och i rummen för att
utforska sina friares antal. Hvad man drömde på halmbädden om julnatten,
trodde man vara af mycken betydelse, - och man ställde alla på denna
bädd liggande personers skor tillsamman för att bibehålla familjens
endrägt hela året igenom. Julhalmen tillskrev man mångahanda
undergörande verkningar, och qvarlefvan af det ljus, man om julottan
begagnat i kyrkan, tillade man förmågan att läka sår. Om detta ljus
slocknade, så betydde sådant, att någon i familjen snart skulle gå utur
verlden.
Äfven julbrödet, vanligen i form af en fargalt, detta åt Hertha
helgade djur, förvarades länge. För att utforska ödets gång, gick man om
julottan tyst och alldeles stum i skogen o.d.m. Många julseder, liknande
de svenska, skola äfven finnas i Skottland. Tiden, hvarifrån julfesten
härleder sitt ursprung i den hedniska Norden, är obekant. Att beströ
husen och kyrkorna med halm var fordom brukligt ej blott om julen, utan
äfven vid andra högtidliga tillfällen. - Många af ännu fortfarande bruk
äro onekligen lemningar af hedendomens julhögtid, som inträffade på
samma tid. Man gjorde skänker, anställde gästabud, och anrättningarne
stodo hela fyra veckorna qvar på borden. Julkakorna hade skapnad af ett
svin etc. Mången from tanke låg till grund för den gamla seden. Den
bibehölls under kristendomen med någon förändring. Det heliga barnet
gjordes skänker, åtföljt af englar och helgon, o.d.m."
I följande avsnitt nämns bland annat förberedelserna den 23/12. Den
dagen kallas Sjursmäss i Jämtland. Dopp i grytan som nämns heter på
jamska " flatmilja".
"Öfverallt räcker julen från den 24 december till den 6 eller 13
januari. Dessa dagar tillbringas i en stilla eller bullrande glädje. Man
förbereder sig derpå långt förut, och det bästa som huset förmår, sparas
för dessa dagar. I sjelfva de nordliga provinserna vill man om julen ej
sakna den skönare årstidens frukter, och för detta ändamål nedsänker man
i djupa brunnar täppta kärl, fyllda med smultron, för att om julen kunna
undfägna sig med deras välförvarade innehåll.
......
Ju närmare jul, dess beställsammare finner man alla i huset. Man bakar,
bränner, brygger (ty äfven den fattige måste hafva sitt öl), skurar,
städar och pryder. Den 23 december klyfves all ved, som man behöfver
under helgen, och för julafton den kådigaste furu man äger. Den 23
december upphänger man äfven de tapeter, som om julen pryda väggarna i
alla bondhus. Dessa tapeter äro dels af lärft, genomvirkadt med
allehanda föreställningar, som hafva afseende på högtiden, dels af
papper med målningar utur historien om Christi födelse och barnålder;
englar och herdar, Maria med barnet i krubban, de tre vise männen etc.
Äfven fönster, husgerådssaker, ja sjelfva grytan hvari julgröten blifvit
kokad, pryder man med fransar etc. efter sin bästa förmåga. Man hänger
kläder på väggarna, och i någorlunda välmående brudhus undfår hvarje
familje-ledamot ett nytt klädesplagg till jul. Också plägar man sätta
hvita öfverdrag på stolarna.
Den 24 om morgonen begynnes redan den bättre undfägnaden. Den klufna
veden bäres in i huset; matmodren sätter största grytan på elden och
lägger deri allt kött, som fordras för begge högtidsdagarna. Omkring
denna gryta samlas till middagen allt husfolket och håller sin
middagsmåltid med ett stycke bröd, som man doppar i flottet; en annan
måltid vankas icke. Alla taga nu på sina helgdagskläder, om det ej skett
på förmiddagen. Golfven beströs med halm, och julbordet dukas.
På några orter börjas högtiden kl. 12 på dagen, men vanligen kl. 3 eller
4 vid den inbrytande skymningen, då äfven högtidsklockan ljuder från
kyrktornet. Nu hvilar allt arbete; man samlas omkring brasan; ölkannan
går omkring, och man anställer uppbyggliga betraktelser öfver
jultapeternas föreställningar (kallad bonad). Hvarje främmande person,
som stiger in i stugan, sedan högtiden börjat, måste nödvändigt förtära
något, eljest borttager han friden utur den lyckliga kretsen och går ut
med julen, som man kallar det.
Snart sätter man sig till det festligt prydda bordet. I stora fat vänta
anrättningarna: skinka, lutfisk och julgröt; vidare en pyramid af flera
slags på hvarandra uppstaplade bullar, en stor ost, kringlor och högst
upp äpplen. Brödet är bättre och finare än vanligt. På några orter står
framför hvar person en hög med bullar i form af åtskilliga djur etc.
Brännvinsflaskan och ölkannan äro ej glömda. Nötter nyttjas stundom till
efterrätt."
"Men på juldagen hvarken göras eller mottagas besök; man anser tvärtom
för skamligt att på denna dag vara i en annans hus."
"Fordom anställde man på annandag jul ett slags kappridning (ty Stefan
var äfven hästarnas patron), red till avlägsna vattningsställen och
galopperade sedan hem. Denna sed, vid hvars utöfning ryttarne äfven voro
förklädde, iakttages ännu i norra Skåne."
"I alla hus finner man den 24, 25 och 26 december bordet uppdukat med
julanrättningar, ...
Den 27 december avdukas bordet och man äter mindre väl till den 31. ...
Nyårs- och trettondedagsaftnarna firas som helgdagsaftnar. ... julrätterna
framkomma ännu en gång med högtidligheten är mindre stor än på julafton.
...
Med Trettondedagen slutas högtiden. Arbetet börjas nu åter;
hvardagskosten återkommer; blott tapeterna sitta qvar en vecka till
Tjugondedag jul. Hos ståndspersoner, både i städerna och på landet,
slutas högtiden på denna dag med dans, och därifrån kommer det gamla
rimmet:
Tjugondedag Knut
Dansas julen ut."
I Levi Johanssons skildring av julen på 1880-talet i Frostviken, tryckt
i Jul i Jämtland 1941, återfinner man en i många stycken identisk
beskrivning med den som Schubert ger! Halmen, veden, dopp i grytan, att
hänga upp bilder och kläder på väggarna etc. och inte minst seden att
julljuset skulle brinna hela julnatten. Mycket har förändrats i
julfirandet under 200 år, men förvånansvärt många seder lever ännu kvar.
Källa:
Resa genom Sverige, Norrige, Lappland, Finnland och Ingermanland, åren
1817, 1818 och 1820, af Fr. Wilh. von Schubert
Tredje bandet, översättning Georg Scheutz, Stockholm 1825
.
Bo Oscarsson
Läs även om Sjursmäss, vår lokala "helgdag" den 23 december!
Läs 2002 års Förord i Jul i Jämtland
Till Jul i Jämtland 2004
Åter till JUL I JÄMTLAND 2002
03/01 2003